A gépi tanulás olyan segítség, ami felszabadíthatja az embert a rabszolgaság alól. De mindenki szeretné, hogy fel legyen szabadítva? Nem biztos. Mindenesetre az autonóm rendszerek térhódításának a HR lehet az egyik haszonélvezője, amennyiben az alkalmazottaknál csökken a hibázási lehetőség, kevesebb és érdekesebb feladatot kell elvégezni, ezáltal csökken a stressz. Másrészt egy ekkora változást az egyik ember kulturális átállásként és lehetőségként él át, egy másik pedig kultúrsokként. Fekete Zoltánnal, az Oracle felhő szakértőjével beszélgettünk minderről.

Mi a különbség az automatizáció és autonómia között?

Az autó analógiáját használva egy automatizált gépkocsiban automata sebességváltó, a tempomat és egyéb önjáró részfunkciók egyszerűsítik a működtetést, de egy ilyen jármű sosem fogja önmagát vezetni, erre a lényegesen magasabb szintet megvalósító önálló gondolkodásra képes autonóm önvezető autó lesz képes. Szerintünk a jövő technológiája az autonóm felhő, amely, ha kellő fejlettségi szintet ér el, mentesítheti az IT csapatokat a mindennapos működtetési feladatoktól, és az autonóm szolgáltatások, maguk gondoskodnak a napi üzemeltetésről. Ezek jelenleg egy IT-s munkanapjának nagy részét teszik ki, egy adatbázishoz kapcsolódó költségeknek pedig körülbelül 75 %-át jelentik az emberi munkaerő költségek.

Mit jelent az autonóm felhő?

Az informatikai rendszerek autonóm működése már régi álom volt. A valóság kapuján most lépünk be az Oracle új autonóm működésű rendszereivel. 2018 márciusában kezdte értékesíteni autonóm adatbázis felhő szolgáltatását. Az autonóm szolgáltatások piaca fiatal, ezért kevés a gyakorlati megvalósítás. Az önvezető autókhoz hasonlóan most kezd tudatosodni, hogy mekkora lehetőség a vállalatirányításban a mesterséges intelligencia használata az autonóm rendszereknél és a HR és más alkalmazásoknál a háttérben működve, továbbá az elemző rendszerekben az előtérben használva.

Amellett, hogy magasfokú védelmet biztosít a rendszerek számára, mentesít az olyan mindennapos IT feladatoktól, mint például a telepítések, mentések, magas rendelkezésre állás létrehozása, teljesítményhangolás és a biztonsági és karbantartási feladatok - köszönhetően a mesterséges intelligencia (AI), gépi tanulási és automatizációs technológiáknak, amelyek mindezt elvégzik az ember helyett.

Mi foghatja meg a vállalatokat ebben? 
 
Úgy látjuk, hogy elsődlegesen az üzleti lehetőség fogja meg a vállalatokat, sokkal gyorsabban és kevesebb emberi munkával tudják végrehajtani az üzlet által kért projekteket, magasabb szintű innovációval. Amit az autonóm felhő önvezérelt működés jelent, vagyis a szolgáltatás működése közben automatikusan biztonsági mentéseket és finomhangolásokat végez, a rendszer folyamatos működése közben. Így az autonómia növeli a hatékonyságot, csökkenti a költségeket, mindezt kevesebb emberi munkaerővel, illetve megelőzi az emberi eredetű hibákat. Kiemelten fontos az üzlet kiszolgálásának gyorsasága. Nem mindegy, hogy egy új, fontos informatikai fejlesztés a hagyományosan működő IT száz elemből álló priorizált feladatlistájának a végére kerül, vagy rövid idő alatt megvalósítható. A szervezetben az IT ideje és erőforrásai korlátozottak, de ez nem tetszik az üzletnek, szeretne ennél gyorsabban lépni, így az autonóm rendszerekkel segíti az IT-t. 

Tovább >>