Hogy kerüld el a halogató magatartást a home-office munkamódban

 

Mikor a home office azaz, az otthonról dolgozás lehetőségét javasolta neked a munkáltatód, csökkentendő a vírus terjedésének sebességét és esélyeit, valószínűleg igencsak megörültél a kezdetekben. Nyilvánvalóan, ez egy remek ötlet: megúszod a napi araszolást a dugókban és a munkába menet-jövet idejét, ráadásul, kényelmes környezetben dolgozhatsz - saját otthonodban.

Az otthoni munkavégzés, luxusnak tűnhet adott esetben. Munkába járás nélkül, az összes nasival kéznyújtásnyira és pizsamában heverészve egész nap! De, figyelem! - a kényelmes otthoni környezete "elaknásított terepnek" bizonyulhat. Igen könnyen arra ébredhet, hogy bármi elterelheti a figyelmét, utolérhet a halogatási szindróma és úgy érezheted a végén, hogy teljesen elborítanak, rád omlanak a feladatok. Az előbbiek okán tehát tudni kell, miként lehet valóban hatékonyan dolgozni otthonról.

 

Mi is pontosan a halogatás szindróma?

A halogató magatartás az egyik fő jelenség, ami megakadályozza, hogy felkelj, bátran szembenézz a kihívásokkal és pontosan úgy élj, ahogyan azt elképzelted. Ha krónikusan halogatsz, valamilyen fontos dolog elvégzése helyett végül eltévedsz a különféle egyéb hétköznapi tevékenységekben, melyek aztán felemésztik a mindig értékes idődet.

Ha megpróbálnánk pontosan meghatározni a halogatás jelenséget, akkor azt mondhatnánk, hogy ez a feladatok elvégzésének szándékos vagy már beidegződött halogatásra késztetése, sőt, gyakorlata.

Mindannyian tudjuk, az emberek jellemzően jobban sajnálják azokat a dolgokat, amelyeket nem, mint amit megtettek és az elszalasztott lehetőségek következtében felmerülő sajnálat és bűntudat sokkal hangsúlyosabban kísér bennünket, egy életen át.

Néha azt érezzük, hogy minden lehetőség adott, ám mégsem sikerül kihasználnunk azokat. Mikor halogatsz, akkor tulajdonképpen elpazarolod az idődet, amit közben, valamilyen igazán értelmes dologba fektethetnél be. Amennyiben sikerül szembenézned és leszámolnod ezzel az "ellenséggel", lehetővé válik számodra az adódó lehetőségek kihasználása, a benned rejlő teljes potenciál felszabadítása.

Az igazság az, hogy a halogatás inkább az érzelmi jelenségre utal, mint arra, hogy az emberek természetüknél fogva lusták vagy, hogy képtelenek kezelni a határidőket. Az, hogy egy adott pillanatban elodázzuk azt, amit akkor tennünk kellene, egy rövid ideig boldoggá tesz bennünket - ennek van is bizonyos „értelme”, de sajnos csak addig a pontig, amikor 2 hét halogatott munkáját egyetlen átdolgozott éjszakába kell beszorítanunk.

 

Miként befolyásol bennünket a halogatás szindroma?


Mindannyian halogattunk egész életünkben, függetlenül attól, hogy észrevesszük-e vagy sem, akár rendszeresen is megtesszük. Megtörténik ez naponta, akár még egy szokványos napon is az irodában, ahol azt mondjuk magunknak, hogy borzasztóan elfoglaltak vagyunk, de mindeközben ülünk és ellenőrizzük e-mailjeinket, miközben egy vígjáték-podcastot hallgatunk fejhallgatón. A vége az, hogy nem tudsz teljes mértékben, az aznapi napirenden szereplő feladatokra összpontosítani.

Tanulmányok bizonyították, hogy az állandóan halogató embereknél magasabb a stressz-szint, mert a halogatás az az eszköz, amivel az elménk igyekszik csökkenteni a szorongást. Az olyan kérdések, mint "Képes leszek-e ezt tökéletesen megcsinálnom?", "Mit gondol majd a menedzserem?", "Mit gondolnak majd a csapattársaim?" felőrölnek, és eljuttatnak odáig, hogy végül halogatni fogod az elvégzendő feladatokat. A rövid távú megkönnyebbülést keresve, végül önmagad ásod alá hosszú távú céljaidat és szakmai pályafutásod.

Mikor kiszállsz vagy kibekkelsz egy projektet, valójában az a célod, hogy átmenetileg elkerüld azt, hogy a körülötted lévők megítéljék. Ez egy paradoxon, mert a nyomás pillanatnyi elkerülésével, felerősödik a nyomás hatása a történet végén. Minél közelebb kerül a projekt a lezárás és átadás határidejéhez, annál jobban stresszelsz, végül pedig így, a halogatás hosszú távon fogja befolyásolni a hatékonyságod és aláássa karriered sikerességét. Még akkor is, ha a mindennapi irodai munkában hatékony maradsz, úgy érzed, hogy most, amikor otthonról dolgozol, egyre nehezebb elkerülnöd a halogatást. Végül is: ki hibáztathatna? Minden nap ugyanazok a falak vesznek körül, amelyeket már nagyon jól ismersz. Nincs a közeledben egy munkatársad, akivel megvitathatsz egy hírt, vagy nevethettek egy jó mémen. Mindeközben, ma már háromszor sétáltad meg a kutyát, de kezded úgy érezni, hogy már a 4.-ik alkalomra is szükséged lesz. Úgyis friss levegőre van szükséged, nemde?

 

Miért kerüljük el a halogatósdit?

Általában akkor halogatsz megtenni valamit, mikor félsz a munkád eredményével való szembesüléstől. Ez ennyire egyszerű. Mikor otthonról dolgozol, ez még világosabbá válik: nincs, aki figyelmeztessen vagy nyomon kövesse, hogyan használod fel az munkaidőd. Olyan ez, mint ha engedélyt kapnánk a halogatásra, hogy ne érezd bűnösnek magad, amikor valójában csak az időt vesztegeted, hiszen nem az irodában vagy, ergo, bármit megtehetünk, amit csak akarunk. Csakhogy, ... nem igazán így van.

Ha be akarod fejezni a tennivalóidat, abba kell hagyni a munka elkerülését.

Ha megértjük, miért odázzuk el a tennivalókat, akkor ki tudjuk dolgozni saját hatékony stratégiáinkat a halogatás leküzdésére. Vagyis, " amit ma megtehetszne halaszd holnapra" - ahogy a népi bölcsesség tartja.

Mítosz: "Az emberek sokkal hatékonyabbak, ha nyomás alatt vannak"

A célirányos tanulmányok azt mutatták ki, hogy valójában a helyzet ennek pont a fordítottja. A tennivalók halogatása stresszes környezetet teremt, elősegítve a bűntudat és a hatékonytalanság érzetét.

 

Hogy kerüld el a halogatást? 

 

1. Hozz létre rutinokat

A szokásos irodai munkarend hiányában, valószínűleg hajlamos leszel elhalasztani az ágyból való kikelés pillanatát és a napkezdést, de ettől még fáradtabbnak érezheted magad, mintha 2 órával korábban ébredtél volna.

Állíts be egy korai ébresztőt, kelj fel, zuhanyozz le, igyál egy kávét, olvass könyvet vagy blogot, ha ezt szeretnél, de aztán fogj neki dolgozni. Az egészséges otthoni munkavégzés rutinja, tökéletes esetben, azzal a pillanattal kezdődik, amikor leülsz és bekapcsolod a munkacélú laptopod. Igenis, egy rutin nem lehet egészséges, ha az egy 3 órás Netflix szemlélődéssel kezdődik, és csak ezt követően kezdesz el ténylegesen dolgozni.

 

2. A pizsama alváshoz való

Az otthoni munkavégzés sokkal több szabadságot biztosít, de ez nem jelenti azt, hogy hason fekve, pizsamában fetrengve, határidő naplóddal, telefonoddal és az összes irattal körülötted szétszórva, az ágyon heverészve dolgozzál.

Nem azt mondjuk, hogy a legelegánsabb ruhádba öltözve kell otthon dolgoznod, de bebizonyosodott, hogy a pizsama levetése, pozitív hatással bír a munkavégzésre. Nyugi, a munkanap végén újra felveheted a pizsamádat - tekintsd ezt egy másik eszköznek ahhoz, hogy elválaszd a munkaidőt a kikapcsolódástól vagy pihenéstől.

 

3. Legyen az otthonról végzett munkának egy kijelölt területe – egy „házi iroda”

Bebizonyosodott, hogy egy dedikált otthoni munkaterület kijelölése, pozitív hatást gyakorol a termelékenységre. Az otthoni iroda, lehet akár a konyhaasztal egy része, egy karosszék melletti hely vagy egy bármilyen helység a házban - egy kijelölt hely kiválasztása elősegítheti a koncentrációt és a kreativitást. Válasszon tehát megfelelő helyet, és próbálja meg tisztán, rendben tartani, mentesen minden mástól, ami elterelheti a figyelmét a munkaidő alatt.

 

4. Indítsad minél korábban a munkanapod


Próbáld meg mielőbb elkezdeni a programodat, a napirenden szereplő legegyszerűbb feladattal. Nem számít, hogy ez azt jelenti mindössze, hogy csupán egy dokumentumot kell létrehoznod, egy listát kell összeállítani vagy, hogy megfelelő címet adj egy e-mailnek. Fontos, hogy elindulj valahonnan és a szükséges hangulatba kerülj. Bár tűnhet egy olyan tanácsnak, amely túl egyszerű ahhoz, hogy hatékony legyen, a mindennapi gyakorlatba átültetve - érezni fogod a különbséget.

 

5. Figyeld meg, mikor vagy a leghatékonyabb

Mindannyian hozzászoktuk az irodánkban kialakult menetrendhez, de nem mindannyian vagyunk a legeredményesebbek 9 és 18 óra között. Lehet, hogy kényelmesebb számodra, ha sokkal korábban ébredsz, elkezdesz dolgozni, viszont már kora délután lezárod a munkanapot. Az is megeshet, hogy éjszaka vagy hatékonyabb és kreatívabb. Ha rájössz, hogy mikor vagy a legkreatívabb és legeredményesebb, akkor biztosan megszervezheted úgy a napirended, hogy akkor dolgozz a legintenzívebben, mikor a legkönnyebb arra koncentrálnod, amit tenned kell.

 

 

6. Használd a „Pomodoro” technikát

A Pomodoro technika eléggé ismert, de nem sokan alkalmazzák azt napi szinten. A mostani helyzet miatt, kifejezetten alkalmas otthoni munkavégzésre és a halogatás elleni küzdelemre. Miután létrejött a napi rutin és megszervezted az aznap elvégzendő feladatokat, elindíthatod a Pomodoro időzítőt - ez 25 perc munkát, majd 5 perc szünetet mér ki számodra. Mintegy 2-3 menet után, hosszabb, 15 vagy akár 30 perces szünetet tarthatsz. Az időzítés segít abban, hogy 25 percig összpontosított maradhass.

 

7. Listák, listák, listák …

Mikor a naplódba rögzíted az elvégzendő feladatokat, hajlamos lehetsz arra, hogy sokkal többet vigyél be, mint amit valójában el tudnál végezni. Ennek az lesz a következménye, hogy szorongani fogsz és csalódottnak érzed magad, ami aztán arra késztet, hogy további halogatás mellett döntsél. Ehelyett azt teheted, hogy hétfőtől kezdve írj le mindent, amit el akarsz végezni az adott munkahéten, majd felosztva a nagy feladatokat kisebbekre, olyan célokat és feladatokat jelölj ki, melyeket könnyedén el tudsz érni és végezni a hét végéig.

 

Igaz állítás, hogy az otthoni munkavégzés által kínált szabadság könnyedén igazi zűrzavarrá válhat. Ezért fontos, hogy egészséges egyensúlyt alakítsunk ki a magán és a szakmai élet között. A halogatás jelensége megakadályozhat abban, hogy ezt elérd, ha engedsz a csábításának.

Próbáld meg alkalmazni a fenti ötleteket és ne félj megváltoztatni azokat, ha személyiségedhez kellene igazítani. Fontos olyan otthoni munkastílust találni, ami biztosítja, hogy hatékony, kreatív és alkotóképes maradhass.

 

Te, hogy harcolsz a halogatás ellen?