Mit jelent pontosan, milyen készségről van szó? Hogyan fejleszthető – egyáltalán, a HR szakértők jellemzően mit várnak el, mit keresnek egy-egy meghirdetett vezetői pozícióra jelentkezőkben? Csokorba gyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a témában. Ha te is előrelépésben gondolkodsz, ráadásul érdekel a people management, kattints és kerülj képbe!

 

Bármilyen pozícióban dolgozol éppen, saját tapasztalatból tudod, mennyi minden múlik egy vezetőn. A jó, képzett, figyelmes felettes igazi szakmai mentor, akitől rengeteget tanulhatsz, aki nyomon követi teljesítményedet, és veled egyetértésben jelöli ki fejlődési irányodat. A skála másik végén foglal helyet a „rossz főnök”, aki mikromenedzsel téged, túl szigorú vagy következetlen, netán nincs is tisztában felelősségi köröddel, elvégzett munkád értékével. Persze ő sem biztos, hogy rossz ember, elképzelhető, hogy területének legnagyobb szakértője, egyszerűen csak hiányoznak belőle azok a bizonyos soft skill-ek, amik nélkül ezen a téren nem tud boldogulni.

 

Miért puha?

Szó szerinti fordításban a soft skill puha készséget jelent, és nem a megtanulható, mérhető tudást, a jól felépített szakmai életrajz egy szekciójában tételesen felsorolható mérföldköveket jelöli. Épp ellenkezőleg: az interperszonális képességeket értjük alatta, melyek az emberekkel ápolt viszony, a velük való kapcsolattartás milyenségét, minőségét határozzák meg. Összességében tehát a munkatársakhoz való viszonyról beszélünk – lebontva ez mindenekelőtt a kommunikáció, az érzelmi intelligencia, a kreativitás, a problémamegoldó képesség és az empátia meglétét jelenti.

 

Hogyan fejleszthető?

Természetesen lehet csiszolni a soft skill-eken, bár mivel nem igazán mérhetők, nem tételesíthetők, több fegyelmet, türelmet igényel a fejlődés. Vannak olyan munkavállalók, akik kiváló interperszonális érzékekkel születtek. Ők azok, akik mióta eszüket tudják, jól kommunikálnak, fejlett receptoraikkal könnyen ráhangolódnak másokra, helyesen mérik fel, majd hibátlanul aknázzák ki a környezetükben lévő emberek erősségeit. Lehet, hogy nem a legtökéletesebb szakemberek, azonban kétségtelenül ügyesen állítják össze, illetve vezérlik csapatukat.

Szó sincs azonban arról, hogy ezekkel csak születni lehet! Kommunikációs készségeidet számos alkalmazással, portálon és gyakorlattal trenírozhatod, ahogyan rugalmasságot, pozitív beállítottságot, illetve a krízishelyzetben bűnbak keresése helyett a probléma megoldására való összpontosítás képességét is megtanulhatod. Ezeknek kulcsa pedig nem más, mint az önismeret.   

 

A kiindulópont te vagy!

Mérd fel, te milyen soft skill-ekkel rendelkezel, hol van hiány! Kérdezd meg kollégáiddal, barátaidat, olyan, idősebb (szak)embereket, akiknek adsz a véleményére. Azonban készülj fel: elképzelhető, hogy nem mindig fog tetszeni, amit hallasz. Fejlődésed nulladik lépése már el is kezdődik a válaszok begyűjtésével: ne sértődj meg, légy nyitott, kérdezz vissza, törekedj a megértésre.

Figyeld meg példaképeidet! Elemezd, ők mikor, mire, mit reagálnak, miként oldják meg a különféle helyzeteket, hogyan fordítják pozitívra a legnehezebb szituációt is. Próbáld megérteni taktikájukat, módszereiket, és készíts írott vagy mentális jegyzeteket!

Amint tisztán látod, milyen irányú fejlesztésre van szükséged, máris könnyebben kereshetsz a számtalan online és offline kurzus között, sikeresebben választhatsz magad mellé coach-ot, vagy kérhetsz célirányos tréninget munkahelyeden.