Mennyire jópofa, ha a meetingekbe néha bele-beleugat egy jólfésült tacskó, ugye? Az állatokért sokan rajonganak, azonban cégvezetőként neked nem biztos, hogy egyértelmű, a házi kedvencek rendszeres irodai jelenléte pozitívan hat-e a csapatszellemre, a teljesítményre. Nézzük, mit mond a témáról a HR!

Az álláskeresőknek, amikor az ideális munkahelyet meghatározzák, érdemes kitérniük a négylábú tényezőre is. Aki ugyanis allergia vagy gyerekkori rossz tapasztalat miatt nem érzi jól magát olyan terekben, ahol háziállatok is megfordulnak, annak mérlegelnie kell, hogy egy szakmai szempontból tökéletes kiírást megpályázzon-e, ha az irodai állatokkal jár.

Bár a kutyák-macskák hangulatjavító hatása kétségbevonhatatlan, a munkahelyi kisállattartás jobban megosztja a munkavállalókat, munkáltatókat, mint elősre gondolhatnánk. A munkaerőpiaci trendeket és változásokat napi szinten nyomon követő munkahelyeink.hu-ként fontosnak tartjuk ezért alaposan körüljárni, milyen szempontokat vegyél figyelembe, mielőtt cégedet állatbaráttá változtatnád.

 

Mondj igent, ha…

A megkérdezett HR specialisták mindegyike alapvetően támogatható kezdeményezésnek tartják az irodai kutya (ritkább esetben macska, nyúl) elképzelést, bár az alapvető szabályok kezdeti lefektetésének szükségességét is kiemelték. Jól sülhet el a dolog, ha a kollégák mind nyitottak, ha a gazdik elfogadják, kedvencük gondozása és nevelése kizárólag az ő feladatuk, ha egyértelműen kijelölitek az állatmentes övezeteket, megbeszélitek etetési szabályokat stb.

Ha túl vagy a keretek meghatározásán, számos pozitív változást figyelhetsz majd meg csapatodban, irodádban. Egy-egy állat jelenléte ugyanis bizonyítottan hozzájárul a következőkhöz:

1. Csökkenti a stresszt. A leterheltségből, rosszkedvből, fásultságból bárkit kiválóan kiragad egy kis kutyasimogatás. A felszabaduló pozitív érzések látszani fognak a munka eredményén.

2. Növeli a csapat összetartását. Az eb remek téma társalgáshoz, hiszen a legtöbben könnyen kapcsolódnak az állatokhoz. Akár egymással eddig alig érintkező kollégák is beszélgetésbe elegyedhetnek, jobban megismerhetik egymást.

3. Fokozza a produktivitást. A kutyával töltött rövid pihenő, nevetés és simogatás segíti a kreatív gondolatok, megoldások születését, növeli a hatékonyságot, lelkesedést.

4. Erősíti a munkavállalói elköteleződést. A házi kedvencek gazdáinak nagyban megkönnyíti az életét, ha négylábú társukat magukkal vihetik dolgozni. Ezért jobban ragaszkodnak a céghez, hiszen ott támogatják őket, figyelnek igényeikre.  

5. Az állatok remek marketingeszközök, így az irodába járó ebekről készült, vidám képeket és videókat prímán lehet tartalomgyártásra, márkaépítésre használni a közösségi médiában.

HR-es kollégáink szerint, ha álláshirdetést adsz fel, abban feltétlenül jelezd, hogy állatbarát irodáról van szó, hogy az álláskeresők mérlegelhessenek. Arra azonban figyelj, ne ezzel akard eladni magad: igen kellemetlen, amikor egy kiírásban túlhangsúlyozzák, fantasztikus lehetőségként, már szinte nem pénzbeni juttatásként állítják be az irodakutyát.

 

Nem mindenkinek való

Feltétlenül szükséges, hogy az ellenérveket is számba vedd, mielőtt irodádat állatbaráttá nevezed ki. Azon túl, hogy egyes ágazatok és területek nem teszik lehetővé a szőrüket hullató négylábúak jelenlétét (laboratóriumok, rendelők, szépségszalonok, varrodák − a sort még folytathatnánk), számos más nehézség is adódhat.

Nehéz helyzetek sora, feszültség kerekedhet, ha nem a célnak megfelelő az iroda kialakítása, vagy nem tehető azzá. Ha könnyen és gyorsan tisztítható járólap helyett drága padlószőnyeget rakattál le, ha nincs egy elkülöníthető játék- és pihenősarok az ebeknek, ha a konyhából, étkezőből nem, vagy csak bajosan lehet kizárni őket, könnyen elmérgesedhet a helyzet. Cégtulajdonosként azt is tartsd szem előtt, hogy az irodába bejáró állatok miatt várhatóan a helyiségek takarítását végző partnered árat fog emelni.

A kutya vagy kutyák hangjai, az asztalok között szadon kószáló, simogatásért ácsingózó ebek zavaróak lehetnek a kollégák, sőt, az irodátokba érkező ügyfelek, partnerek számára. Ez jóesetben rövidtávú figyelemelterelésekhez, rosszabb esetben a munka hatékonyságának csökkenéséhez vezethet − mutatott rá több HR specialistánk is.

 

Kulcsszó: kommunikáció!

Kérd ki csapatod véleményét, részletesen és őszintén beszéljétek meg a témát, fektessétek le együtt az irodai kutyatartás szabályait, amit mindenkinek be kell tartania. Törekedj arra, hogy konszenzussal induljon az iroda állatbarát időszámítása, és teremts lehetőséget, hogy ha bárkinek mégis problémája akad, tudjon vele kihez fordulni.