A járvány számtalan fronton alakította át életünket – nincs ez máshogy a munkavégzés világában sem. A leszigorúbb karantén időszak után egyre több munkahely állt át úgynevezett hibrid megoldásra, amely lehetővé teszi a feladatok ellátását irodából és otthonról egyaránt. Persze, ahány munkáltató, annyi modell, de nézzük meg, az új trendből hogyan hozhatod ki a legjobbat!

 

Alkalmazottként jó eséllyel te is bőrödön érzed a változást, ha pedig éppen munkakeresésben vagy, érdemes az aktuális álláskiírások között kutatva a munkavégzés helyére, mikéntjére is odafigyelned. Így a számodra legideálisabb felállást kínáló cégek pozíciói között válogathatsz, és nem érnek kellemetlen meglepetések. A hibrid munkarendnek vannak ugyanis buktatói – például az online meeting-ek számának hirtelen és néha indokolatlan mértékű megnövekedése, az akadozó kommunikáció, vagy pszichológiai vonalon a munkanap szétesésének veszélye, a magányosság megélése –, ám jelentősek az előnyök is!

 

Hibrid munkavégzés gyorstalpaló

Ez a megoldás azt jelenti, hogy a dolgozó részben otthonról, részben munkahelyéről látja el feladatait – természetesen a munkáltató által meghatározott szabályok betartásával. A vezetőség akkor lesz elégedett, ha nem szenved csorbát az addigi magas színvonal, nincs visszaesés, a kollégák munkaidőben nem hobbijukkal vagy a házkörüli teendőkkel foglalatoskodnak.

A Covid első hulláma alatt megélt kötelező home office a legtöbb esetben nem volt hosszú távon tartható. Kutatások már rámutattak, hogy jellemzően sem a menedzsment, sem az állomány nem érezte magát komfortosan állandóan otthonról dolgozva, így egyre szélesebb körben kezdett elterjedni a vegyes, otthoni és irodai munkavégzést ötvöző modell.

Fontos látni, hogy nincs univerzális szabály, a hibrid munkarend nincs jogi normákhoz kötve. Minden cég saját maga alakítja ki rendszerét úgy, hogy az az ágazatnak és a vállalati kultúrának leginkább megfeleljen. Ha nem vagy tisztában azzal, rád mi vonatkozik, kérj tájékoztatást, olvasd el a szervezeti és működési szabályzatot, egyeztess vezetőddel.

 

Fókusz az egyensúlyon

Ahány ember, annyiféle optimális felosztás létezik, hiszen mindannyiunknak más munkamódszerek szerint, más beosztásban, stílusban – nem utolsó sorban pozícióban, felelősségi körben – dolgozunk. Mi, a munkahelyeink.hu-nál azonban meg vagyunk győződve, hogy az arany középút itt is, mint a legtöbb esetben, csak hasznodra válhat. Három lépésben megvizsgálhatod és kialakíthatod a neked legjobb, és munkáltatódnak is megfelelő rendszert.

1. Csoportosítsd feladataidat csendet és koncentrációt, valamint interakciót, inspirációt igénylő halmazokra. Mérd fel, ezek heti szinten megközelítőleg hány munkaórát jelentenek.

2. Munkahelyed szabályzásával összhangban alakíts ki egy tervet. Írd össze, melyik feladataidat mikor, otthonról vagy az irodából tudod leghatékonyabban elvégezni, és annak fényében állíts össze egy-egy csomagot az öt munkanapra. Az eredményt beszéld át feletteseddel, kérj nyugodtan tanácsot céged HR osztályától is.

3. Ha papíron megvan a személyre szabott hibrid munkavégzési sémád, teszteld élesben. Győződj meg róla, működőképes-e a felállás, figyeld meg, hol kell alakítani, pontisítani az elképzelésen. Meglátod, néhány hét után belerázódsz!

 

Ne feledd, hogy a legtöbb pozícióban – legyél akár menedzser, akár junior, vezető vagy beosztott – bármikor megjelenhetnek újdonságok, változások, átalakuló projektek, feladatok, kihívások. Ezeket kellő rugalmassággal sikeresen integrálhatod saját rendszeredbe, és úgy érheted el a maximális eredményességet a hibrid munkavégzésben, hogy közben jól is érzed magad.