Ha te is segíteni szeretnél a háború elől Magyarországra menekülő embereken, és azt fontolgatod, céged hogyan, milyen formában vehet részt a folyamatban, ez a cikk neked szól! HR szakértőinkkel bemutatjuk a rendelkezésedre álló eszközöket, a bevett támogatási, adománygyűjtési gyakorlatokat. 

Magánemberként már a fél ország megmozdult, mindenki igyekszik enyhíteni a menekültek gondjain. Ha vállalatvezetőként vagy cégtulajdonosként úgy érzed, csapatoddal közösen is tennél valamit, jó helyen keresgélsz. A munkahelyeink.hu-nál tudjuk: a céges CSR szerepvállalásában hatalmas potenciál van, illetve a magyar munkaerőpiac rövid-, és hosszútávon megélhetést biztosíthat a háború elől menekülőknek. De ne szaladjunk ennyire előre − vegyük sorra a lehetőségeidet.

 

Mi a leghatékonyabb?

Nem kizárólag anyagi juttatásokban, egyedül szervezett és bonyolított akciókban gondolkozhatsz. Ágazattól, cégmérettől, tevékenység körtől függően számos lehetőséged van, hogy csatlakozz a már zajló humanitárius tevékenységekhez. Tájékozódj, mely karitatív és civil kezdeményezések működnek a határ mentén vagy Budapesten, egyeztess velük, keress számodra profilba vágó kapcsolódási pontokat:

- logisztikai cégek szervezésben, adományok mozgatásában vagy járművek kölcsönadásával,

- fogyasztási cikkek, élelmiszerek gyártói és forgalmazói termékadományok felajánlásával,

- szállásadók, multik üresen álló apartmanok, szolgálati lakások térítésmentes kiadásával,

- ügyvédi irodák jogi asszisztenciával, hatósági ügyintézések bonyolításával,

- nyelviskolák ingyenes tanfolyamok indításával, stb. támogathatják a menekülteket.

 

Tárgyi és pénzbeni felajánlások

Ha vállalkozásod tevékenységi köre a fentieket nem teszi lehetővé, válts irányt. Az adománygyűjtés klasszikus, közismert, viszonyleg egyszerűen lebonyolítható megoldás, melyhez a legtöbben szívesen csatlakoznak. Ez lehet agyagi gyűjtés, ahol a cég munkatársai közösen, akár anonim módon adnak össze és utalnak a cég nevében egy transzparensen működő, megbízható szervezetnek. Ha kollégáid között sok a családos, akkor gyerekruhák, játékok és mesekönyvek kiváló gyűjtési alapnak bizonyulhatnak. Felnőtt ruházati cikkek, higiéniás termékek, az (átmeneti) új otthon megteremtéséhez szükséges bútorok szintén hatalmas segítséget jelenthetnek.

 

Ukrán munkavállalók alkalmazása

Például az építőipar, a vendéglátás, az IT szektor szereplőjeként adja magát, hogy a hazájukból menekült, talpra állni akaró munkavállalóknak rövidebb-hosszabb ideig munkahelyet, stabil keresetet biztosíts. Ehhez természetesen olyan munkafolyamatokra, szolgáltatásra vagy gyártásra van szükség, ahol az esetleges nyelvi nehézségek mellett is megvalósítható a betanítás, majd a munkavégzés.

Ha ebbe az irányba indulsz, alapos kapacitástervezéssel készülj fel a hatósági és adminisztrációs ügyintézésre. Az új kollégáknak mindenekelőtt TAJ-kártyára és adószámra lesz szükségük, továbbá a tartózkodási és munkavállalási engedély, az idegenrendészeti hivatallal való kommunikáció is erőforrást igényel céged részéről.

 

Munkáltatói márkaépítés őszintén

Vezetőként természetes, hogy céged pozitív imázsának építése fontos számodra. Arra bíztatunk azonban, a menekülteket valódi vállalati tettekkel, ne csupán üres PR hírértékű akciókkal támogasd. Mire gondolunk? Kérd ki munkatársaid véleményét, ötleteljetek együtt, hogyan segítsetek. Ha adománygyűjtést hirdetsz, a kollégáid felajánlásait a cég nevében minimum duplázd meg, vagy egészítsd ki szemmel jól láthat összegre. Ha bútorokat, számítástechnikai eszközöket ajánlasz fel, a kezdeményezést ne keverd össze a lomtalanítással, FMCG termékekből álló adományaid ne járjanak le napokon belül. Engedd, hogy csapatod alkalmanként − természetesen szervezett, átlátható módon − akár munkaidőben is önkénteskedhessen.

Az őszinte segíteni akarás, a céges adományozási hajlandóság jelentősen hozzájárul majd pozitív munkáltatói megítélésedhez, céged, branded értékének növeléséhez. Látszattevékenység helyett vedd komolyan a szerepvállalást, és mutass példát kollégaidnak, versenytársaidnak!