Persze, a fizetés fontosságát nem lehet alábecsülni, azonban, ha munkáltatókét arra keresed a választ, hogyan és milyen eszközzel tudnád csökkenteni a fluktuációt, az anyagiakon túl más faktorokra is figyelned kell. A legtöbb munkatársadnak ugyanis más szempontok is kiemelten fontosak.

A versenyképes fizetés mindig is szerepelni fog a legfontosabb érvek között (legtöbb esetben az első helyen, azonban kivételek mindig akadnak). Tény, hogy alkalmazottaid elsősorban a megélhetésük biztosítása miatt dolgoznak nálad heti 20, 25 vagy 40 órát, azonban ahogy a folyamatosan élesedő verseny mellett az egyre nagyobb munkaerőhiánnyal is szembesülsz, úgy válnak egyre fontosabbá azok a bizonyos „egyebek”, vagyis a pénzbeni juttatáson felüli extrák. Ezek azok a tényezők, amik az elkötelezett, elégedett csapathoz elengedhetetlenek. Továbbá, ezek hiányában a jó fizetés sem biztos, hogy maradásra bírja munkatársaidat. Nézzük meg, mit mondanak minderről a munkahelyink.hu HR szakértői!

 

A felmondások oka(i)

Ha valaki felmond egy munkahelyen, kollégaként, felettesként, a történetet hallgató barátként hajlamosak vagyunk egyből a két tipikus (vagy annak vélt) okra gondolni: alacsony volt a fizetés, vagy elviselhetetlen a főnök. Ez azonban durva általánosítás, és mint olyan, a legtöbb esetben nem is helytálló. Ha tehát vezetőként nézed a helyzetet, mindenképpen érdemes mélyebbre ásni, és a valódi okokat felkutatni − még mielőtt az egyes felmondásokból csoportos, a működést és eredményességet fenyegető távozáshullám kezdődne.

Szakértőink szerint − a fizetés kérdéskörén túl − mindenekelőtt a tisztelet, valamint az elismerés területén kell keresgélni. A felvételi folyamat során valós képet festett-e a kiválasztást végző kolléga a cég mindennapjairól? A munkavállalót szakértőként, emberként elismerték-e, elért eredményeiért, erőfeszítéseiért kapott-e megfelelő visszajelzést, netán jutalmat? Megfelelő terhelés, feladatcsomag és felelősség járt-e a pozícióval? A cég megtett-e minden tőle telhetőt az adott munkatárs szakmai fejlődéséért, érdeklődési körének vagy potenciáljának kiaknázásáért? Volt-e kihez fordulnia probléma esetén? Sikeres volt-e a csapatba való beilleszkedése?

Ezek mind olyan kérdések, amikre olykor, ha nem megfelelően működnek a HR folyamatok, meglepő, váratlan válaszokat kaphat a munkáltató.  

 

A fizetés mindent visz? Koránt sem!

Tévúton jársz vezetőként, ha ezt gondolod, fizetésemeléssel minden probléma megoldható. Ideig-óráig talán maradásra tudod bírni a távozást fontolgató kollégát, azonban tűzoltáson túl nem biztos, hogy előrébb jutsz. Ha azonban a felmondás benyújtása előtt kapcsolsz, és rászánod az időt, energiát a valós okok felkutatására, máris jobb helyzetből tárgyalhatsz, és akár kisebb, anyagi vonzattal kevéssé bíró lépésekkel is megtarthatsz egy-egy értékes szakembert. Kellő információ birtokában számos más eszközt ajánlhatsz fel. Ilyenek például:

- szakirányú továbbképzés támogatása,

- rugalmas munkavégzés engedélyezése,

- több (akár jobban ellenőrzött) home office nap felajánlása,

- a feladatkör felülvizsgálata, és/vagy az igényeknek megfelelő eltolása,

- közvetlen felettes és beosztott közötti surlódások felderítése, mediáció.

 

Felelős vezetői hozzáállás

Amennyiben a rossz szervezeti kultúra, a mérgező irodai légkör, vagy az eredmények elismerésének hiánya bújuk meg a (tervezett) felmondás mögött, lehetőséged van időt kérni, és ígéretet tenni a probléma feltárására, kezelésére. Ilyenkor azonban tudnod kell, hogy nem csak az egy, szóban forgó kolléga maradása, hanem a teljes csapat, vagy szervezeti egység elköteleződése is kockán forog.

Ha ugyanis szóban kiállsz az elégedetlenségeket kiváltó okok feloldása mellett, akkor tetteknek is követnie az elhatározást. HR-esed segítségével deríts fényt a problémára, és állítsatok fel egy stratégiát, ami rövid távon belül (rész)eredményre vezet. Amennyiben elmarad a cselekvés, nem csak, hogy elveszítesz egy vagy több, remek munkatársat, munkáltatóként is komoly csorbát szenved neved, márkád, renoméd. Ezt pedig nem hagyhatod, igaz?