Hallottál már a „csendes kilépésről”? Arról a munkavállalói kilépésről van szó, amikor az alkalmazottak anélkül hagyják el állásukat, hogy egyértelműen jeleznék a távozás okát, vagy bármilyen negatív visszajelzést adnának a munkáltatójukról. De miért történik ez, és mit jelent a munkaadók, mit a munkavállalók számára?

 

Amerikában és Európában egyre gyakrabban fordul elő a munkahelyeken, interneten hatalmas meme felhajtás övezi, kis túlzással mindenki erről beszél. Itthon még nincs „vészhelyzet”, azonban a gyakorlat várhatóan előbb-utóbb hozzánk is begyűrűzik – vagyis érdemes közösebbről megnézni, miről is szól a quiet quitting. Nagy titokról persze nincs szó: alacsony munkavállalói elégedettség, az inflációt nem követő bérezés, kevés és/vagy túlkontrolált pihenőidő, a munkanapok száma, szervezeti problémák, illetve a Covid óta a munka világában végbenenő változások lassú lekövetése. 

Ha ezek többsége vagy mindegyike fennáll, és a munkavállaló nem tudja igényeit sikeresen érvényesíteni – még rosszabb esetben meg sem próbálja, mert úgy gondolja, úgysem talál nyitott fülekre –, bizony előfordul, hogy valaki csendben, bármilyen érdemi visszajelzés nélkül lép ki. 

 

Mik a quiet quitting okai?

Először is egy pszichológiai szempontot érdemes körbejárni, ami idehaza is adott: a csendes kilépés egyik oka a konfliktuskerülés. A munkavállalók nagyobb része nem vállalja, hogy aggályait, problémáit őszintén megossza felettesével vagy a cég vezetésével. Előfordulhat, hogy nem bíznak a menedzsmentben, félnek a megtorlástól, vagy meggyőződésük, visszajelzéseik nem hoznak változást. Ennek eredményeként sokszor váratlanul, magyarázat nélkül mondanak fel, váltanak munkahelyet.

A csendes kilépés másik oka az alacsony munkavállalói elégedettség. Ha elmaradnak a pozitív visszajelzések, ha nincs megfelelő vállalati kultúra, ha a napi munkaidő hozamos ideig több a nyolc óránál, az alkalmazottak alulértékeltnek vagy nem támogatottnak érezhetik magukat pozícióikban.  Ha úgy gondolják, a munkáltatónak csak az eredmény számít, de nem biztosít elegendő lehetőséget a növekedésre és fejlődésre, egyre többen meg sem kísérelnek visszajelzést adni munkáltatójuknak, hanem továbbállnak.

 

Friss értékelések

 

Miért jelent ez gondot a munkáltatóknak?

A csendes kilépéssel az a probléma, hogy a munkaadók számára kihívást jelenthet azonosítani és kezelni a szervezeten belüli problémákat, ha az alkalmazottak nem adnak visszajelzést. Ez az elszámoltathatóság hiányához, illetve a vállalati kultúra és gyakorlatok javításának ellehetetlenítéséhez vezethet. Ezenkívül a csendes kilépés negatívan befolyásolhatja az alkalmazottak elkötelezettségét és megtartását, ami magasabb fluktuációhoz, valamint a kiváló tehetségek bevonásának és megtartásának nehézségéhez vezethet.

 

Mi lehet a megoldás?

Röviden? A megelőzés! A quiet quitting megjelenésének megakadályozása érdekében a munkáltató olyan munkahelyi kultúra kialakításával tehet lépéseket, amely ténylegesen értékeli a nyílt kommunikációt és a visszajelzéseket. Az alkalmazottak ösztönzése ötleteik és aggodalmaik megosztására, visszajelzési és együttműködési lehetőség biztosítása, valamint a folyamatos fejlesztés iránti elkötelezettség bizonyítása elengedhetetlen. A munkaadók – é monetáris és nem pénzbeni eszközökkel egyaránt – gondoskodhat arról, hogy a munkavállalók megbecsülve és támogatva érezzék magukat. Szakmai fejlődési lehetőségekkel, elismeréssel és jutalmazással, pozitív és támogató munkakörnyezet biztosításával a quiet quitting jó eséllyel megelőzhető.

Összességében a csendes kilépés jelenség rávilágít egy olyan munkahelyi kultúra kialakításának fontosságára, amely bátorítja az őszinte kommunikációt, a visszajelzéseket, illetve értékeli, elismeri az alkalmazottak elkötelezettségét. Kulcsfontosságú, hogy a munkavállalók úgy érezhessék, javaslataikat nem retorziók, hanem pozitív hozzáállás, közös megoldáskeresés követik. A pozitív és produktív munkahely vezetőség és alkalmazottak számára ugyanis egyaránt lényeges.