Napjaink kiélezett munkaerőpiacán a legjobb szakemberek, a legtehetségesebb pályakezdők megnyerése és megtartása sok vezetőnek kihívást jelenthet. A jól felépített employer branding segít kiemelkedni a versenytársak közül, és vonzó munkahellyé alakítani a céget. Cikkünkben iránymutatást adunk, hol kezdd a munkáltatói márkaépítést.

Az employer brandingnek Amerikában, illetve Nyugat-Európa országaiban már nagy hagyománya van, ám hazánkban félig-meddig gyerekcipőben járó területnek számít – pedig hatalmas szükség lehet rá, amikor a cég fejlődése, továbblépése érdekében a munkaerőpiacon elérhető legmagasabb kvalitásokkal rendelkező, legmegbízhatóbb jelentkezők megszerzése, illetve hosszú távon való megtartása a cél. 

Arról a szervezetfejlesztési, imázsépítő folyamatról van szó, amely a vállalati értékek megfogalmazását, tudatosítását, majd a céges kommunikációba való átültetését jelenti. Ha ugyanis cégedről, mint termékről gondolkodsz, beláthatod, hogy erős, hiteles, egyedi „marketingre” van szükséged ahhoz, sikeres, piacképes maradhass. Az employer branding képes növelni az alkalmazotti elköteleződés mértékét, megragadni a potenciális munkavállalók figyelmét, javítja a felvételi arányt és segít mérsékelni a fluktuációt. Tartsd azonban észben, hogy nem egyik napról a másikra megvalósítható taktikáról, hanem átfogó stratégiáról beszélünk, melynek nem elég csak az alapköveit letenni: folyamatosan monitorozni, fejleszteni kell. Mutatjuk, mivel teheted meg a kezdeti lépéseket! 


Hiteles cégbemutatás

A pozitív munkáltatói márka kialakításában kulcsfontosságú a vállalat világos, frappáns bemutatása, melyet a céges honlaptól a prezentációkon át az állásbörzékig mindenhol érdemes kiemelni. Ennek az összefoglalónak persze tartalmaznia kell egy rövid áttekintést a vállalat történetéről és piaci helyzetéről, ám a hangsúly két területre kerül: először is bemutatja a termékeket vagy szolgáltatásokat, és felvázolja a rájuk épülő küldetést, jövőképet, hogy a potenciális alkalmazottak megérthessék azokat. Másrészt pedig tartalmazza a vállalat egyedi értékesítési pontjait – ilyen például a munka és magénélet egyensúlyának tisztelete, az innováció támogatása, a fenntarthatóság iránti elkötelezettség vagy a sokszínűség és befogadás kultúrája.


Munkáltatói profil

A munkaadói profil segítségével a lehetséges jelöltek megérthetik, milyen a vállalatnál dolgozni, milyen a csapat tagjának lenni. Ennek a profilnak tartalmaznia kell részleteket a vállalat szervezeti felépítéséről, vezetői csapatáról és az alkalmazottak demográfiai adatairól. Ki kell emelnie a vállalat értékeit és kultúráját is. Ez nagyban egybevág a cégbemutatással, de bővebben tárgyalja a munkavállalók fejlesztését, a lehetséges karrierutakat és előmeneteli lehetőségeket, valamint az elismerést, jutalmazást, sőt az egyéb juttatások csomagját is.

A cég kultúrájától, jellegétől függő mértékben ide egy kis betekintést is szerencsés nyújtani csapatépítésekről, az irodában/üzemben elérhető ingyen kávéról, a kutyabarát szellemiségről, a munkakörnyezet jellegéről egyaránt.

Friss értékelések

Szervezeti kultúra és értékek

Az erős kultúra elősegítheti a kiválóan teljesítő munkavállalók bevonzását és megtartását, javíthatja az alkalmazottak elkötelezettségét és elégedettségét – ami pedig végső soron az üzleti sikert is előmozdíthatja. Munkáltatóként az a feladatod, hogy megfogalmazd céged értékeit, és HR osztályod, belső kommunikációs munkatársaid, középvezetőid segítségével beépítsd őket a mindennapokba. A pozitív, transzparens és befogadó munkakörnyezet előmozdításával olyan munkahelyet hozhatsz létre, ahol a munkavállalók értékesnek érzik magukat, elmondhatják véleményüket.

Figyelem: az értékek, célok megfogalmazása csak a kezdet! Azokat következetesen be is kell tartani, hiszen ha erre nem kerül sor, a munkáltatói márka gyorsan hiteltelenné válhat, ami komoly károkat okozhat a munkaerő elvándorlásától kezdve az eredményesség csökkenésén át egyes partnerek elveszítéséig. 


Küldetés és jövőkép

A vállalat küldetése és jövőképe inspirálhatja a dolgozókat, elősegítheti, hogy kapcsolódjanak a szervezet céljaihoz. Világosan, közérthetően fogalmazd meg ezeket, majd biztosítsd, hogy minden alkalmazottad megértse ezeket a célokat, és osztozzon bennük. Ezáltal közösséget alkothatsz, melynek te és munkavállalóid egyaránt részei vagytok, nőhet a bizalom, tisztulhat a kommunikáció, „félelemmentessé” válhat a dolgozói visszajelzés gyakorlata.


Bérek és juttatások

A fizetés és a juttatások a munkáltatói márka alapvető összetevői. Törekedj arra, hogy a cég valós piaci, gazdasági lehetőségeihez mérten versenyképes béreket és átfogó juttatási csomagokat kínálj, amelyek tükrözik az alkalmazottaid jóléte iránti elkötelezettségedet. Ez magában foglalhat egészségügyi ellátást, a nyugdíj-előtakarékosságot, extra fizetett szabadságot és egyéb juttatásokat, például wellness-programokat vagy akár tanulmányi szerződéshez kötött tandíj-visszatérítést. 
Zárszóként még egy tanács: beszélj ezekről! A munkáltatói márka magától a legritkább esetben válik köztudottá. Megfelelő kollégáidnak hitelesen és hatékonyan kell kommunikálniuk az előnyöket, hogy a potenciális jelöltek megismerhessék azokat. Alkalmazottaid elköteleződése, az alacsony fluktuáció pedig bizonyítani fogja, hogy cégvezetőként nem csak beszélsz, hanem valóban cselekszel a legjobb munkaerő megszerzése és megtartása érdekében.