Napjainkra a munka és a magánélet egészséges egyensúlyának megteremtése, illetve hosszútávú fenntartása sok alkalmazott számára kiemelt prioritássá vált. Nem meglepő ezért, hogy a munkaadók egyre inkább felismerik a családbarát munkakörnyezet fontosságát, ám nem mindegy, ki mit nevez annak. Nézzük meg a legfontosabb ismertetőjegyeket!

A családbarát munkahely tiszteletben tartja, hogy az alkalmazottaknak a munkán kívül is vannak személyes kötelezettségei, és megérti ezek fontosságát. Olyan befogadó kultúrát hirdet, amely elfogadja, támogatja alkalmazottai sokféle szükségletét, körülményeit.

Sok kisebb cég és nagyobb vállalat hirdeti magát családbarát munkahelyként, de néha előfordul, hogy az a valóságban, a mindennapokban nem egészen helytálló. Az, hogy péntekenként mindenki otthonról dolgozhat, vagy évente egyszer a HR osztály családi napot szervez, még csak a jéghegy csúcsa. Sokkal többről van ugyanis szó!

Amikor álláskeresésben vagy, és fontos számodra, hogy szeretteidre is maradjon időd, a jól csengő, de gyakran felszínes hívószavak helyett a következő kedvezményeket, céges értékeket, gyakorlatokat keresd. Szerencsére már hazánkban is szép számmal akad családbarát munkahely, így szinte bármelyik ágazatban építed karrieredet, találhatsz neked szimpatikus szemléletet valló munkáltatót

 

Home office és távmunka

A családbarát munkahely egyik legfontosabb jellemzője a rendszeres home office és/vagy a távmunka lehetőségeinek biztosítása, hiszen a technológia fejlődésével számos munka a hagyományos irodai környezeten kívül is elvégezhető. A távmunka lehetővé teszi az alkalmazottaknak, hogy jobban kézben tartsák az időbeosztásukat, csökkentsék az ingázási időt, és több minőségi időt töltsenek családjukkal. Elősegíti a munka és a magánélet egészségesebb egyensúlyát azáltal, hogy tiszteletben tartja a személyes kötelezettségeket, például a gyermekgondozást és a családi vészhelyzeteket.

A home office és a távmunka felkínálásával a munkaadók bizonyítják elkötelezettségüket az alkalmazottak magánéletének, családi kötelezettségeinek tiszteletben tartása mellett. Azonban többről van szó. Bizalmat szavaznak munkavállalóiknak: tudják, hogy azok megbízhatóan, pontosan, a munkafolyamatokat, előírásokat betartva, magas minőségben végzik el feladataikat akkor is, ha nem a céges irodában dolgoznak. Egy jól megírt, mindenki által ismert home office szabályzat lefekteti a kereteket és elvárásokat, támpontot ad munkavállalóknak és munkáltatóknak egyaránt.  


Rugalmas munkaidő

A munkaidő rugalmassága a családbarát munkahely másik kulcsfontosságú szempontja. Felismerve, hogy az alkalmazottaknak sokféle személyes felelősségük van, a munkáltatók rugalmas ütemezési lehetőségeket kínálhatnak. Ez magában foglalhatja a rugalmas törzsidőt, a sűrített munkaheteket vagy a szakaszosan kitöltött munkanapot. Azáltal, hogy a munkavállalók bizonyos paraméterek között megválaszthatják saját munkaidejüket, a munkáltatók komoly segítséget nyújtanak nekik szakmai és magánéletük eredményes, sikeres összehangolásában.

A szülők számára a rugalmas munkaidő szinte elengedhetetlen: azt jelenti, hogy részt vehetnek az iskolai rendezvényeken, ott lehetnek az orvosi vizsgálatokon, nyári iskolaszünetben is minőségi időt tölthetnek gyermekeikkel. Lehetővé teszi azonban az idősödő szülők gondozását, különböző kezeléseken való részvételt vagy egyéb magánéleti kötelezettségnek való megfelelést is, tehát egy igen fontos, álláskeresők számára vonzó szemléletmódról beszélünk.

 A rugalmas munkaidő ráadásul nem csak a munka és a magánélet egyensúlyát javítja, hanem az alkalmazottak morálját és a munkával való elégedettséget is megsokszorozhatja. Egy munkahelyen, ahol az alkalmazottak úgy érzik, bíznak bennük, támogatják őket, sokkal motiváltabbak, elkötelezettebbek, eredményesebbek – a fluktuáció pedig jellemzően alacsonyabb az átlagosnál. 

 

Friss információk az interjúkról

4 napos munkahét

A négynapos munkahét koncepciója az elmúlt években jelentős figyelmet kapott a munka és a magánélet egyensúlyában rejlő potenciális előnyei miatt. A szokásos 40 órás munkahét négy napba sűrítése révén az alkalmazottak hosszabb hétvégéken pihenhetik ki a munkával járó stresszt, több időt tölthetnek a családjukkal, megelőzhetik a kiégés veszélyét. Ma már több kutatás bizonyítja, hogy ez a felállás növeli a termelékenységet, a munkával való elégedettséget és az általános jólétet. A négynapos munkahét opcióként történő felkínálása a munka és a magánélet integrációja iránti elkötelezettséget bizonyítja, és növeli a munkahely vonzerejét a potenciális alkalmazottak számára.

 

Diszkrimináció helyett támogatás 

A családbarát munkahely kialakítása a fentieken túlmenően azt is jelenti, hogy a családi feladatokat ellátó munkavállalókat ne érje hátrányos megkülönböztetés. A gyerekvállalás, az idős szülők gondozása vagy a háztartásvezetés nem akadályozhatják a szakmai előmenetelt és például a bérezést. Az a munkáltató, aki magát családbarátnak vallja, lehetőséget teremt vezetők és az alkalmazottak közötti nyílt és következménymentes kommunikációra, a családi kötelezettségekből fakadó igények, eseti felmentések empatikus megvitatására.

 A diszkriminációmentes környezet magában foglalja az egyenlő esélyek biztosítását a szakmai fejlődéshez, képzéshez és előléptetéshez, függetlenül a munkavállaló gondozási vagy családi kötelezettségeitől. A teljesítményértékeléseknek és jutalmazásoknak érdemeken és munkakörhöz kapcsolódó kritériumokon alapulnak, nem pedig a munkavállaló családi kötelezettségek miatti rendelkezésre állására vonatkozó feltételezéseken.