Mindenki tudja saját tapasztalatból, milyen az, amikor egy bosszantó munkatárssal kell hosszabb-rövidebb távon együttműködni. Ez olykor igencsak embert próbáló feladat tud lenni, ráadásul, komoly következményekkel járhat, ha elmérgesedik a helyzet. HR specialistáink három remek tippet árulnak el, amivel kezelheted a helyzetet. Elmondják azt is, mit ne tegyél.

A munakhelyeink.hu csapata nem egy cégtulajdonossal találkozott, akik arról számol be, hogy egy-egy bosszantó alkalmazott jelenléte előbb-utóbb a morál, a hangulat, az eredményes munkavégzés rovására megy. Ráadásul a legtöbb cégvezető, ha csak nem dolgozik egy légtérben alkalmazottaival, viszonylag későn szerez tudomást a problémáról, amikor persze már annak kezelése is összetettebb feladat. Nézzük meg közelebbről, miről is van szó.   

Mivel nem vagyunk egyformák, és szokásaink sem azonosak, szinte valamennyi munkahelyen (főleg a loft office-okban) óhatatlanul találkozunk valakivel, aki idegesítőbb számunkra az átlagnál. Hangos telefonálgatással, folyamatos rágcsálással, mániákus szellőztetéssel a legtöbb munkavállaló könnyen kiborítható, hisz emberek vagyunk. Akkor azonban egész más „szintről” beszélünk, ha nem véletlen irritálásról, hanem szándékos áskálódásról, bántásról, esetleg zaklatásról van szó. Utóbbi esetben mielőbb fordulj felettesedhez és a cég HR osztályához! Ha azonban az előbbi, hétköznapi, sokszor nem tudatosan okozott kellemetlenséggel küzdesz, te magad is megoldhatod a helyzetet. 

 

Megoldások az idegesítés elhárítására

1. Beszélj vele!

Akár kényelmetlen, akár nem, mindig az őszinte, nyílt kommunikáció a legjobb. Egyeztess egy meeting időpontot notórius bosszantóddal, és mondd el neki röviden, kulturáltan, mi a problémád. Előfordulhat, szegény észre sem vette eddig, hogy valakit zavar ezzel vagy azzal a szokásával. Felhozhatod azt is, szerinted mi lenne a megoldás, ám kérdezz rá, te tehetsz-e valamit, hogy neki kényelmesebb, könnyebb legyen az átállás.

 

2. Nézz magadba!

Persze nem azt mondjuk, magadra vess, ha annyira zavar, hogy „valaki” ismét hangosan rágózik. Egy azonban picit fordulj befelé, és tedd fel a kérdést magadnak: miért zavar ennyire? Az apró-cseprő hanghatásokat fejhallgatóval, másik asztalhoz való átüléssel, vagy egyszerű figyelmen kívül hagyással kizárhatod. Figyeld meg, hogy a többiek számára is pokolian idegesítő dolgon pattogsz, vagy esetleg te reagálod túl egy picit, és pár lépés távolságból szemlélve nem igazán vészes a helyzet.

 

3. Szólj közvetlen felettesednek

Ha sem a kedves szembesítés, sem az önvizsgálat nem segít, kérd ki főnököd véleményét. Persze ne a vezérigazgatóhoz szaladj árulkodni, hanem közvetlen felettesedet avasd be a helyzetbe. Valószínűleg lesznek mentő ötletei, végső soron pedig ő is beszélhet a téged valóban idegesítő kollégával. Arra azonban törekedj, hogy ne túlozz, ne személyeskedj! A panaszládákat senki nem szereti − maradj tárgyilagos és tömör. Kérj segítséget, ha szükséges, adj pár nap gondolkodási időt, hogy megtalálhassátok a legjobb megoldást.

 

Ne tedd

Egy lista sem teljes anélkül, hogy ne említsük meg azokat a tipikus bakikat, amelyekbe előtted már olyan sokan beleestek. Ezek azok a hibák, amik segíteni biztosan nem segítettek, sokkal inkább olaj voltak a tűzre.

Ne pletykálj! Ha bárkinek bármilyen magatartása vagy tulajdonsága zavar, azt ne kürtöld körbe a folyósón pusmogva. Végtelenül visszatetsző, és csak téged minősít, ha kávészünetben vagy a zárt chat csoportban árulkodsz. 

Ne reagálj dühből! Ha rendszeresen elkéső kollégád újra két perccel a meeting kezdete után vonul be a tárgyalóba, ne támadj rá sértettségből, ráadásul mások előtt. A passzív-agresszív vagy nyíltan támadó beszólások csak visszavágásra ösztönzik a másikat. Egy megbántott kollégával pedig később már sokkal nehezebb dolgod lesz, ha előhozakodsz problémáddal.

Ne várj túl sokáig! Nagyon rossz irányba haladsz, ha már a munkahelyváltáson, szakmai életrajzod frissítésén gondolkodsz. Vegyél egy nagy levegőt, és állj ki magadért. Ha egyedül nem megy, segítséget mindig kérhetsz, de a csendben szenvedést senki nem fogja megköszönni. Főleg te magad nem!