Mi kell 2022-ben a tudatos munkáltatói márkaépítéshez? Cégvezetőként hogyan tudod a munkáltatói értékeket fejleszteni, milyen döntésekkel, lépésekkel ejtesz csorbát a már feléptett imázson? Mai bejegyzésünk témája is izgalmasnak ígérkezik − tarts velünk!

E tekintetben a hazai munkaerőpiac felzárkózik az európaihoz: kezd megkerülhetetlen tényezővé válni az employer branding, ráadásul nem kizárólag a multinacionális vállalatoknál. Az aktuális fizetési sávokon túl ugyanis egy-egy munkáltatói arculat szintén meghatározza a munkavállalói élményt, ezáltal kihat a teljesítményre, a kollégák fluktuációjára, de szerepet játszik a cég, mint gazdasági szereplő, illetve, mint munkahely közmegítélésében. Ma már jellemzően nem mindent elvállaló jelentkezők állnak sorba a cégeknél felvételre várva, hanem fordítva: a munkáltatóknak kell magukat magasra pozícionálniuk, ha a lehető legprofibb szakértőket szeretnék megnyerni maguknak. Nem mindegy tehát, te mit kezdesz az employer brandinggel.  

Akár most állsz neki a témán gondolkodni, akár tettél már tudatos lépéseket, a munkahelyeink.hu HR specialistái által összeállított tedd − ne tedd lista segítségedre lesz!

 

Értékek és gyakorlatok

EVP-nek, vagyis Employer Value Proposition-nek nevezzük a munkáltatói értékígéretet, amely a céget (márkát) pozícionáló értékek összességét jelenti. Az EVP az, ami miatt a munkavállaló az adott munkáltató mellett vagy ellen dönt. Kisgyerekeseknek ilyen például a munka-magánélet egyensúlyának biztosítása és a rugalmasság, elhivatott specialistáknak pedig a kiemelkedő szakmai fejlődési lehetőségek. Mindenekelőtt meg kell határoznod ezeket az értékeket, az employer branding stratégia, a megvalósítás, a kampányok stb. csak ezután következhet. Mondanunk sem kell, a jó EVP nem csupán üres, hanem releváns és hiteles ígéret.

Mindenekelőtt teremts transzparenciát: tegyél elérhetővé minden szükséges, cégeddel kapcsolatos adatot, kommunikáld céged céljait és történetét (bízz a storytelling erejben!), hogy munkavállalóid, potenciális jelentkezőid nálad informálódjanak, ne kerülőutakon tájékozódjanak cégedről. Legyél őszinte, ne titkold a fejlesztést igénylő aspektusokat se.

Az employer branding soha nincs kész. Mindig van hová fejlődni, hová gyarapodni. Ahogy a munkaerőpiac változik, úgy kell újra- és újradefiniálni a munkáltatói márkát. Elengedhetetlen a folyamatos monitorozás és visszamérés is, ami elsősorban HR feladat. Rendszeres időközönként elengedhetetlen kikérni az alkalmazottak véleményét, levonni a tanulságokat, majd megvalósítani a kisebb-nagyobb változtatásokat.

 

Alapvető hibák és elkerülésük

Az évek alatt, sok munkával felépített, pozitív employer branding-et is romba döntheti egy nagyobb fiaskó, azonban számos apró, figyelmedet esetleg elkerülő részlet ugyancsak súlyos károkat okozhat. Hogy valami egészen banálissal kezdjünk: ne kötelezd munkavállalóidat céged közösségi médiában való éltetésére! Ne várj el öt csillagos értékeléseket, bérkommentnek beillő, hízelgő hozzászólásokat, személyes profilokon való megosztást. Ehelyett építs olyan stratégiát, hogy a fenti lépéseket kollégáid maguktól megtegyék.

Ne spórolj kollégáid elégedettségén! Az employer brandning befelé is működik: nem feledkezhetsz meg munkavállalóidról felvételük után. Az ő inspirálásuk, megtartásuk, igényeiknek kielégítése, véleményük meghallgatása ugyanolyan fontos, mint az álláskiírásokra jelentkezők meggyőzése. A karriergondozás, a céges rendezvények, csapatépítő tréningek hiánya ugyanúgy aláássa munkáltatói márkádat, mint a rossz irodai légkör, a rendszeres visszajelzések hiánya, vagy a bérfejlesztések elmaradása.

Toborzáskor kerüld az unalomig ismert, elkoptatott sablonokat. Álláshirdetéseid legyenek egyediek, tükröződjenek benne céged EVP-i! Elvárásaid és a pozícióval járó elvárások puszta felsorolása helyett bátran nyúlj új eszközökhöz: készíts videót, animált infografikát, mutasd be a légkört, a karrierlehetőségeket, beszélj arról, cégvezetőként miben hiszel, miként képzeled el a jövőt.